plavby

Karel Bušta
Petr Bujok - Pupík

čtvrtek 23.4.09

Příjezd v 8.00 do Greifswaldu, jasno a slabý vítr, docela chladno. Přebírání lodě probíhalo poněkud déle a podrobněji. Chtěl jsem vše ukázat a hlavně vysvětlit, ale technik mluvil anglicky asi jako já německy... Ještě podepsat papíry a po této proceduře jsme v klidu zasedli a probrali co a jak dál. Odpoledne jsme vyrazili směr Peenemunde, před ústím do zátoky jsme zůstali zaskočeni zavřeným mostem (klappbrücke), netuše, kdy se otevře. Nakonec se telefonicky dozvídáme, že bude otevřen v 17.00, hurá to bude za 20min. Později jsme tyto užitečné informace a jiné další, našli v manuálu k lodi. Stačilo si je přečíst… Přestože jsem se snažil při "ček inu" vše prohlédnou, utekla mi asi 15cm trhlina na zadním líku hlavní plachty (přitom jsme plachtu měli vytaženou). Všiml jsem si toho jen co jsme začali vytahovat plachtu v zátoce a vítr ji rozpohyboval. Rozhodli jsme se vrátit do maríny, zabalili jsme jí zpět a jenom chvíli plachtili na kosatku. První noc jsme tak trávili nedobrovolně v Greifswaldu. Bereme to z té lepší stránky – neplatíme marínu a nacvičili jsme si druhý den kompletní "demontáž a montáž" hlavní plachty.

Napluto 12 Nm.

pátek 24.4.09

Probudilo nás poněkud mrazivé ráno a jinovatka na lodi i na molu. Domluvili jsme se s technikem, plachtu sundali, přišel si pro ní a za půl hodiny jsme jí zašitou opět nasadili. Vše bez problémů. Mohli jsme vyplout do Peenemunde. Jasno, vítr kolem 8-16kn. Plavba probíhala v poklidu, v zálivu vítr nepatrně zesílil a trochu se zvětšily vlny. Kličkovali jsme zátokou, až za ostrov Ruden a v podvečer zapluli do mrňavé maríny v Peenemunde. Bylo před sezónou, platit nebylo komu, ani přípojka na el. nefungovala. Nevadilo nám to, byli jsme tam sami. Pohoda, klid, romantika, kýčové scenérie…

Napluto cca 28 Nm.

sobota 25.4.09

Ráno fouká 4Bft, vyrážíme na prohlídku ponorky. Začíná zde sezóna, sledujeme jeřábování lodí a v 11.00 vyplouváme. Cíl je obeplout ostrov Greifswalder Oie a doplout do Gageru. Vzhledem k tomu, že vyplouváme celkem dlouho, plavbu zkracujeme, proplouváme mezi Rudenem a Gw. Oie, nechceme do Gageru vplouvat za tmy. Fouká asi 18-22 kn vítr a loď krásně plachtí, do Gageru vplouváme kolem 18.00 hod. S časovou rezervou. Placená marína, nové sociálky, nová mola a vše za 9/loď a 1,5e/os. Poté obdržíme čip a "vysačku". Je hezky, tak ještě vyrážíme do "hor", jak nám řekli místní, ukazujíc na vrcholky malebných kopečků nad přístavem. Ten nejvyšší má vrchol kolem 61 m.n.m. a fučí tam pěkně.

Napluto cca. 25 Nm.

neděle 26.4.09

Vyplouváme kolem 7.00, je téměř bezvětří. Po vyplutí na záliv zkoušíme plachty, chvíli fouká a potom beznadějně vítr odejde a hladina je skoro jako jako zrcadlo. Nějakou dobu to vydržíme i na ryby se nahodilo, nakonec vztyčíme kužel a kopneme do vrtule, jedeme skoro hodinu, než se objeví první náznaky průvanu a najednou se to rozfuní. Dneska začíná sezóna a nádherné počasí s příznivým větrem láká na vodu, vyrojilo se dost lodí, teplota skoro 20st. Slunce a pohoda. Na SE vítr připlouváme k bójím na konci zálivu, sundaváme plachty a startujeme motor. Opět náš milý klappbrücke a cílová marína. "Check out" proběhl nezvykle rychle ani potápěči se na šichtu zřejmě nechtělo a předání se odehrálo bez něj. Ve 13.30 jsme se vyvázali, ve 14.00 jsme předali loď a stejně jsme museli skoro do 16.00 čekat na vrácení kauce, holt neděle. Čekání to ale nebylo tak nepříjemné, na vedlejším molu probíhala výstava lodí a bylo na co koukat.