plavby 
kontakt
svitani

 
zpět
...jak to probíhalo - podzim na Baltu 2010
25.9. – 2.11. 2010

Loď: Bavaria 37 – Zasi;
Délka 11,26;
Šířka 3,60;
Ponor 1,80;
Motor 21kW;

Marian Bubeník
Libor Tomšík
Karel Syka - Kodl
Zdeněk Steininger
Dan Svoboda

sobota 25.11.10

Cesta do Greifswaldu je už rutinní záležitostí se spaním na odpočívadle cca 100km před cílem cesty. Kupodivu jsme tentokrát v půjčovně nemuseli nikoho pracně shánět a přebrání lodě proběhlo hladce a v poklidu jsme stíhali otevření mostu ve 13:00. Cíl pro první den plavby je Sassnitz, bereme to jako aklimatizační plavbu, moře je klidné, příjemné, fouká NW vítr kolem 4řky, vyplouváme na záliv v houfu plachetnic skoro jako na startu nějaké regaty. Po kratší době ale měníme kurz na východ, ostatní lodě ztrácíme z dohledu, vyplujeme ze zálivu a po 7 hodinách vítr skoro utichá, za soumraku přistáváme v Sassnitz.

Napluto cca. 40 Nm.

neděle 26.10.10

Ráno je mlha s viditelností tak na 150m, výjezd z přístavu vidět není, vítr s vlnami také zesílil, s vyplutím otálím. Před 06:30 se mlha zvedá, dohlednost se lepší, proto se rozhodujeme vyplout. Od tohoto úmyslu nás nečekaně zdrží osamělá jachtařka, které údajně nefunguje motor a potřebuje převázat loď, asi 6 až 7m dlouhou. Nepříjemné vlnění v přístavu ji s lodí šoupe o molo, půlhodinové zdržení není dramatické a vyplouváme v 07:30. Moře už bylo syrovější, také vítr zesílil, ale plout se dalo a proto jsme vypluli. NE výtr nabral na síle, po několika hodinách jsme snahu plout proti větru vzdali, sem tam se nedaleko Rujámy objevila vlna, která 2m určitě měla a počasí mělo tendenci se zhoršovat. U některých z nás se objevili menší nebo větší příznaky mořské nemoci. Otočili jsme se a dopluli do maríny v Glowe kolem 13:00. V podvečer se už vlny převalovali přes vlnolam a naměřili jsme vítr v poryvech nad 8 Bf. Docela jsme byli rádi, že v té chvíli nekřižujeme někde před Bornholmem. V tom lepším případě :).

Napluto cca. 29 Nm.

pondělí 27.10.10

Počasí nejevilo známky zlepšení, mlžný opar, vlny a silný vítr nás k plavbě nelákaly. Ideální podmínky podniknout cyklovýlet na Arkonu. Hafenmeister kola půjčoval, tak nebylo co řešit a vyrazli jsme. Nějakých 19km není dlouhá štreka, skoro rovina, to by bylo, abychom tam nedojeli. Převýšení kolem 50m nebylo hrozné, ale vítr jasně naznačoval, že šlapat se musí. Arkonu jsme si prohlídli, nejaké staré hradiště, maják atd. S ohledem na počasí, se to tam turisty docela hemžilo. V podvečer jsme s malou zastávkou v maríně Brege šťastně došlapali do Glowe a příjemně unaveni usedli v lodi k večerní partii Scrable.

Napluto cca. 0 Nm.

úterý 28.10.10

Ranní vítr a vlny mluvili pro nás jasnou řečí. Dokonce znatelně stoupla v maríně hladina, kolem 10 až 15 cm. Obvykle se tak děje, když déle fouká N nebo NE vítr a vlny natlačí vodu k pobřeží. Čekal nás tedy další výlet, exkurze do maríny Lohme, která leží východně od Glowe asi 10km. Tam jsme se svezli autobusem a zpět špacírem podél pobřeží po pláži a lesem, nakonec po silnici, což byl oprus největší. Jinak v maríně moře bouřilo na vlnolamu docela pěkně, bylo tam pusto a prázdno, ale předpověď počasí byla vyvěšená, začínalo se blýskat na lepší dny.

Napluto cca. 0 Nm.

středa 29.10.10

Ve středu jsme se ještě nerozhýbali k vyplutí, vítr sice polevil, i moře se klidnilo a slunce potvrdilo vyhlídky na lepší počasí. Do plavby odpoledne a na noc jsme se nehrnuli, po obvyklých procedurách, jako výšlap na věž u hafenmeistra s anemometrem, dobrém jídle apod. jsme se vypravili na nedaleký zámek Spyker, do třetice našich výletů po okolí, pěšky. Kolo by tam každý určitě užil, ale kdo si tahá kolo na týden rekreačního jachtání, že. Člověk je spíše nabuzený na plachtění a cyklistiku si nechá na doma. Večer jsme opět skládali různá slova a připravili se na brzký budíček.

Napluto cca. 0 Nm.

čtvrtek 30.10.10

Vstáváme ještě za tmy, vyplouváme v 0600 a hned za vlnolamem nás vítají vlny, ale jinak pohoda, do zálivu vplouváme na motor, fouká NE vítr, proto mourujeme až do míst, odkud můžeme bezpečně obeplout Arkonu s větrem z pravoboku. Cílem pro čtvrteční plavbu je nakonec Klingtholm na ostrově Mon, Dánsko. Plavba je příjemná, rychlá a později plujeme na zadní vítr jenom s kosatkou a rychlost neklesá pod 6kn, na vlně občas GPSka ukáže i přes 7kn. Sem tam zahlídneme nějaký plovoucí „panelák“ a v podvečer po slunečném dnu vplouváme do Klintholm Havn. Zaskočila mne cena za stání lodě, 27e, v Glowe to bylo 12e. Jinak ceny v obchodě jako u nás, v korunách, ale dánských. Ještěže jsme ten nečas přečkali v Glowe… Hodně na mne zapůsobilo setkání v maríně s mladým párem, který na své lodi LA BELLA EPOQUE obeplouvá matičku zemi. Claudia a Jurgen působili velmi pohodovým dojmem, ochotně nám svou loď a nynější domov představili, je opravdu „home-handmade“, přesvědčte se na www.fortgeblasen.at. (pouze v němčině).

Napluto cca. 52 Nm.

pátek 1.11.10

V pátek ráno nás čeká dlouhá cesta do Gw. Předběžně plánujeme kam doplujeme a kde bychom přenocovali, ale člověk míní a tady vítr mění. Snažíme se plout co možná nejostřeji na vítr, i tak stoupáme hodně těžko a křižování neunikneme. Podle plánu vplouváme do kanálu asi s 3 hodinovým zpožděním a se soumrakem spouštíme (namotáváme) plachy, kopneme do vrtule a chystáme se na orientační cvičení. Už v úplné tmě míjíme menší plachetnici na začátku plavební dráhy, kde je mělčina opravdu těsně za bójemi, divíme se co tam dělají, až když plujeme těsně kolem, vidíme, že sedí na mělčině. V té chvíli jsem si ve tmě a v těch místech opravdu netroufal myslet na nic jiného, než pokračovat dál a dávat si bacha abychom projeli v pořádku. Plavba podle světelných bójí, směrníků a majáků je v noci opravdu zážitek. Troufnu si říct, že se nám plulo lépe, než ve dne, kdy se občas náměrník schová za větve a není jednoznačně rozeznatelný. Tato barevná hudba nás dovedla až do greifswaldské zátoky a v noci kolem 0200 jsme se bezpečně vyvázali u známého mola před mostem u kanálu do Greifswaldu. Ráno se odehrál rutinní scénář, vrácní lodě, balení… a cesta domů. Malý šok jsem prožil, přestože jsem se s vedoucím maríny telefonicky domluvil, že můžeme s lodí počkat do rána před mostem a ráno po otevření připlout do maríny (a nebylo by to poprvé), vyrukoval na mne, že máme zaplatit 50 éček, že jsme nebyli v pátek do 1700 hod. v maríně. Když jsem se proti tomu ohradil, usmál se a mávl rukou, tak že jako OK. To jsem nechápal už vůbec… Uvidíme co vymyslíme příště, už aby přišlo jaro.

Napluto cca. 90 Nm.