plavby

Ponor 1.8 m;
Motor 55 kw;

sobota 9.7.16

Příjezd lehce po poledni. Čeká nás několik ne moc příjemných aktivit, ale bez nich to nejde. Převzít loď a nalodit se. Kvůli výměně toalety v lodi jsme se zdrželi s vyplutím, na plavbu někam dál už bylo pozdě. Abychom se mohli vykoupat, vypluli jsme alespoň z maríny kousek na moře. Po celém dnu jsme rádi skočili do vody. Na noc, už za tmy jsme se vrátili do maríny, nefoukalo, většina posádek už odplula, proto jsme se vyvázali v pohodě u mola.

neděle 10.7.16

Vítá nás pěkný slunečný den, cílem plavby je Kaprije, přístav na stejnojmenném ostrově. Plavba probíhá poklidně, koupání, slunění, pohoda. K večeru obsazujeme jednu z posledních volných bójí a vyrážíme do městečka. Jenom ten "bajbót" by pro loď s 12-člennou posádkou mohl být větší. I pro případ, že si do něj sednou "pořádní chlapi", ne jenom děti :).

pondělí 11.7.16

Ráno pokračujeme v plavbě, chceme doplout do Maslinice na Šoltě, pro plavbu s dětmi trochu větší vzdálenost, ale nakonec to zvládli statečně a s několika přestávkami ke koupání jsme večer kotvili před marínou. Kotvili je trochu nadnesené, protože dno byl jeden dlouhý placatý kámen, ale počasí bylo OK a kotva s řetězem ležící na dně nás v proudu podržela. Při silnějším větru by to asi byl problém a museli bychom jinam, ale to by na gumáku bylo dál do města... :).

úterý 12.7.14

Během dopoledne, kdy se rozfoukalo, vyplouváme už na zpáteční cestu. Další kotviště by mělo být u Primoštenu. Vždy se těšíme až uvidíme delfíny, pár jsme jich viděli v příďových vlnách větších lodí, my jsme jim za to asi nestáli...:) O to smutnější bylo, když někdo volal támhle vpředu je delfín. Byl, ale chudák mrtvý, prohlédli jsme si ho z blízka, ale děti byli hodně smutné, příjemný pohled to nebyl.
Díky příznivému větru cesta příjemně ubíhala a vybrali jsme si u Primoštenu i vhodné místo na kotvení. Protože bylo "vhodné", vybírali na něm i poplatek, pozitivní bylo, že v ceně bylo možné druhý den doplnit v nedaleké maríně vodu a připojit se na chvíli do sítě, kvůli lednici. Nejenom podle předpovědi bylo jasné, že bude změna počasí, ale k večeru vítr ustal a přečkali jsme noc v klidu.

středa 13.7.16

Další den jsme chtěli plout opět ke Kapriji, kolem jsou ostrůvky, kde bychom mohli následující noc strávit na bójce. Bylo jasné, že počasí se bude zhoršovat. Už od rána foukal svěží W až NW vítr. Nejdříve bylo nutné doplnit vodu, tento adrenalinový zážitek nás prověřil v manévrování u bóje i při vyvázání k molu, ale povedlo se bez větších problémů, vítr foukal u mola z boku kolem 25-28 uzlů. Na bóji před marínou jsme museli čekat než se u mola uvolní místo. Následná plavba byla svižná, na plánované místo kotvení to bylo cca 15Nm, tedy pohoda a za chvíli jsme se u ostrova Maly Borovnjak vyvázali na bóji. Příchod fronty a zhoršeného počasí byl zřejmý. Zkoušeli jsme rybařit, ale bez úspěchu...

čtvrtek 14.7.16

Ranní vítr sliboval dobré jachtání, po odplutí z bóje jsme se ještě zastavili na koupání mezi Kakanem a Velkým Borovnjakem, modrá voda a písečné dno připomínají Karibik... :) Potom jsme vyrazili ke Kornatům. Na noc jsme chtěli doplout do zátoky Telaščica na Dugem Otoku. Zažívali jsme adrenalinové jachtání při přeplouvání Murterského moře, ale na Kornatech už bylo nutné motorovat přímo proti NW větru. Schovaní před vlnami jsme použili autopilot, zaběhl jsem do salónu pro jídlo. Občas jsem vykoukl ven, zkontroloval obzor a kurz. Při jednom vykouknutí jsem ztuhnul. Zrovna, když lezu do kokpitu, asi 10m vlevo od lodi přímo na naší úrovni splouvá větrem hnaná rybářská loďka. Zřejmě ji vlnobití odvázalo a poslalo na plavbu po větru. Nemilá byla představa srazit se s ní.
K večeru připlouváme do Telaščice, díky předpovědi počasí, tam mnoho lodí není, bójky si můžeme vybírat a nakonec nám dovolí vyvázat se u betonového mola s tím, že ráno do 10:00 odplujeme. Odpadá tím starost s přesuny na pevninu, všichni vyrážíme na výlet po okolí.

pátek 15.7.16

V pátek ráno je zataženo, občas přeháňky a fouká, směr větru se změnil na N až NNE. Na plachty plout moc nešlo, při proplouvání průplavu Mala Proversa bylo vidět, že bude veselo. Foukalo vydatně, kolem 35 uzlů, v poryvech i víc. Při kličkování mezi ostrovy, kdy vlny i vítr směřovali přímo do čumáku, loď úplně ztrácela rychlost. Říkal jsem si v užších místech mezi ostrovy, jen ať nevysadí motor. Největší poryv větru windmeter ukázal 47 uzlů. Pokaždé se mi ulevilo, když jsme se dostali do závětří nějakého ostrůvku. Potřebovali jsme Pašman obeplout z jihu. Konec dobrý, všechno dobré. Když v maríně foukalo 25 uzlů, tak se nám to zdálo jako pohoda :), bez újmy jsme natankovali i vyvázali loď a v poklidu strávili noc před odjezdem u mola.

sobota 16.7.16

Tradá domů bez ztráty kytičky. :)